Direkt zum Inhalt

Armchair Webinars 24/25: Ideen für den Sprachenunterricht

Lust auf einen kurzen, würzigen Input, der Ideen für Ihren Sprachenunterricht bringt?

Ideen und Impulse am Nachmittag und frühen Abend und dies von ihrem „Armchair“ von zu Hause aus.


MMag. Dr. phil. Elke Höfler
Wider dem Cognitive Overload. Was man in der Sprachlehre berücksichtigen kann.

 DI, 17.12.24 - 16:00-18:15 Uhr

 7F4.TFK5G03

Elke Höfler ist Tenure-Track-Professorin am Institut für Romanistik an der Universität Graz (Schwerpunkt: Fachdidaktik & Mediendidaktik). Ihre Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich Multimodalität, Artificial Intelligence, Futures Literacy, Fiktionsforschung, Mediendidaktik, mediengestützte Fachdidaktik, Sprachendidaktik, Multiliteracies, Social Media, MOOCs und Open Educational Resources.    

Entdecken wir im Workshop gemeinsam Schlüsselstrategien, um kognitive Überlastungen in Sprachkursen effektiv zu minimieren. Wir sehen uns an, wie Sie komplexe Inhalte klar und greifbar aufbereiten, innovative multisensorische Lehr- und Lernansätze einführen und die Konzentration der Lernenden durch gezielte Herausforderungen steigern. Von der Folien- und Arbeitsblattgestaltung bis zur Methodenauswahl deckt dieses Webinar verschiedene Bereiche ab. Am Ende erwartet Sie eine Sammlung an Ideen, Möglichkeiten und Methoden, um Ihre Lehre abwechslungsreich und heraus-, aber nicht überfordernd zu gestalten.

 


Michel Boiron, M.A.

OÙ VA LA FRANCE?

 13.01.2025 - 16.00 - 19.00 Uhr

 7F4.TFK5B03

Michel BOIRON est Ex-Directeur général du CAVILAM - Alliance française depuis 1997, un des centres de référence en France pour l’enseignement en immersion et la formation de professeurs en français langue étrangère. Spécialisé dans la formation d’enseignants, Michel BOIRON assure des missions de formation et d’expertise dans le monde entier.   

Atelier en ligne sur l’intégration de contenus culturels en classe de français
À partir des événements marquants de l’année 2024 et de début 2025, nous explorerons les grandes tendances de la société française à l’éclairage de quelques thématiques : la culture, la politique, le monde économique, la vie quotidienne, les défis pour le présent et l’avenir.
Par ailleurs, nous proposerons des activités pour la classe de français qui intègrent ces éléments dans les parcours d’apprentissage dans une perspective interculturelle. Enfin, nous donnerons des pistes de ressources pertinentes pour rester au contact de l’actualité.


Dott. Marco Benini

L'Escape Room nelle classi d'italiano LS - Motivazione all'apprendimento attraverso le tecnologie

 DI, 25.02.25 - 15.30 - 18.45 Uhr

 7F4.TFK5C05

Marco Benini ist didaktischer Leiter der Scuola di Italiano per stranieri Mondavio. Lehrer für Italienisch L2, Philosophie und Geschichte am Liceo artistico Scuola del Libro in Urbino. Referent im Bereich innovativer Methoden der Fremdsprachendidaktik in FB-Veranstaltungen für Sekundarschullehrer:innen.

La tecnologia offre strumenti per rendere l’insegnamento dell’italiano LS inclusivo e motivante. Grazie a queste risorse, infatti, è possibile migliorare non solo le competenze linguistiche degli studenti, ma anche il loro coinvolgimento durante la lezione.
Il webinar mostra come utilizzare diverse tecnologie tra cui le attività di Escape room all’interno di classi di italiano LS. I partecipanti al webinar sperimenteranno l’attività come se fossero studenti. Inoltre, nella seconda parte, verranno forniti suggerimenti e indicazioni operative per creare una Escape room adatta alla propria classe.

 

 


Mag.a. Kathrin Eberharter, PhD MA

How to become a better rater - insights from research and recipes for good practice

 DO, 03.04.25 - 16.00 - 17.30 Uhr

 7F4.TFK5A04

Kathrin Eberharter is currently a senior lecturer at the University of Innsbruck, where she guides pre-service teachers in the principles of best practice for language testing and assessment. She earned an Austrian teaching degree and completed her MA and PhD at Lancaster University, specializing in language testing. Her primary research interests centre on evaluating L2 writing and speaking, with a dedicated focus on task development, writing processes, rating scale design, and rater cognition and training.    

This online webinar for EFL teachers will focus on how we rate student performance in writing and speaking assessments. The webinar will be based on findings from current research and I will link each finding to tips, strategies and tools that participants could try out as individuals or even as a team of teachers in their respective schools. The webinar will include interactive elements and discussion.

The webinar will cover the following topics:
- how do successful raters "think" while they rate and what can we learn from them?
- strategies for becoming a better rater
- advantages and disadvantages of different rating scales
- creating your own focused rating tools for specific tasks
- involving students in rating


Mag. Dr. Thomas Strasser

All Access AI. Your updated EFL toolkit (because there's more than Chat GPT)

 DO, 23.04.25 - 17.00 - 19.15 Uhr

 7F4.TFK5A03

Professor für Fremdsprachendidaktik und technologieunterstütztes Lehren und Lernen an der Pädagogischen Hochschule Wien. Sprachlehrer, Lehrer*innenfortbildner, (Schul)buchautor, internationaler Vortragender (in mehr als 30 Ländern). Thomas Strassers zahlreiche Publikationen sind unter anderem Methodikbücher wie “Mind the App” & “Mind the App 2.0”, Englischschulbücher für die Sekundarstufe bzw. über 50 wissenschaftliche Publikationen.    This interactive online workshop for EFL teachers will focus on digital tools and AI for their lesson preparation. In this session, we will help you explore the latest digital tools and AI-powered solutions that can help you prepare for EFL-lessons more effectively. Our workshop will be filled with interactive tasks and creative ideas designed to keep you engaged and motivated throughout.

During the workshop, we will cover a range of topics, including:
- The benefits of using digital tools and AI
- How to identify the best tools for your needs (and your learners)
- Strategies for using AI-powered tools to improve your learners' performance

Some of the digital tools and AI-powered solutions that will be covered in the workshop may include: writing assistant programs, interactive handout generators, AI-based flashcards, AI-powered image generators and explainer video generators. So, you see, not only Chat GPT 😉.